KEES 4 ARTS
Expositie in Coronatijd vanaf zondag 1 nov t/m
onbepaalde tijd. Na de lock down nog 1 x open op
zaterdag en zondag tussen 13 en 16 uur, maar wel met
mondkapje en met niet meer dan 30 personen
tegelijkertijd.
Wel steeds digitaal. Zie hieronder.
Ik exposeer samen met Riet Blüm, beeldhouwster.
Hieronder de schilderijen met de deurklopper als belangrijkste thema en
daarnaast een schilderij van mijn dochter Eva met betrekking tot haar
zwangerschap.
Onderaan nog wat tekst zoals die ook te vinden is bij de tentoonstelling.
contact: info@kees4arts.nl
Tentoonstelling Kerk aan Zee, Muiderberg 2020
Kerkpad 2, 1399HA
Niet aanwezige ‘deurkloppers’ zijn hieronder weergegeven:
verkocht
Klik met de cursor op een schilderij voor een uitvergroting.
Tentoonstellingstekst
In het digitale fototijdperk ben ik tijdens vakanties begonnen deurkloppers te
fotograferen. Deurkloppers dienen voor kennissen en leveranciers om
toegang te krijgen tot de bewoner(s) achter de deur, maar voor de passant is
het een versiering die soms iets zegt over die bewoner(s). Wie of wat zit er
achter de deur? Waar houden zij van? Deurkloppers zijn er vaak in de vorm
van een leeuw, maar uit het dierenrijk kunnen de vos, de specht, de walvis,
de hond, de kat en vele andere schepsels de deur sieren. Een andere
categorie wordt gevormd door saters en faunen, misschien bedoeld om
kwade geesten af te schrikken.
Er zijn ook veel simpele cirkel-, ovaal- of spiraalvormige kloppers op
eenvoudige deuren of juist zwaar barok uitgevoerde deurkloppers voorzien
van bloem- of vruchtenranken die op herenhuizen tot kathedraaldeuren
bevestigd zijn. De kloppers kunnen dicht maar ook open zijn. In het laatste
geval zou zo’n opening een inkijkje kunnen bieden in het interieur achter de
deur. Ik kreeg dat idee bij een mooie open deurklopper op een azuur-
ge/verkleurde deur, want het moet gezegd veel deuren die voorzien zijn van
een deurklopper zijn zelf interessant qua kleur of vergane glorie, zoals de
kloppers zelf ook aangetast door de tijd in schoonheid kunnen toenemen. Ik
keek door de klopper en zag het melkmeisje van Vermeer, althans een
fragment voldoende om het te herkennen.
Op eikenhouten panelen probeer ik zo mijn passie voor deurkloppers en mijn
liefde voor realistische, vaak symbolische schilderijen te verenigen door ze in
een schilderij te vatten. In de meest recente schilderijen maak ik ook
gebruik van andere voorwerpen dan klassieke schilderijen zoals in ‘een
Muiderbergs tafereel’, waar ik het mooiste en meest gefotografeerde uitzicht
aan het water van ons prachtige dorp afbeeld tezamen met een ringslang die
hier ook voorkomt en de ouroboros, het symbool voor oneindigheid en de
cyclus van het leven. Waar komt dat beter tot zijn recht dan in een Godshuis,
de Kerk aan Zee, dat uitkijkt op datzelfde water?
Kees Boer